Χοληστερίνη: Φυσικοί τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης

Οι βιταμίνες, οι τροφές, τα βότανα και άλλες εναλλακτικές λύσεις ελέγχου και μείωσης της χοληστερίνης

Τελευταία ενημέρωση: 22/4/2017

Μπουκάλια με ελαιόλαδο ανάμεσα σε κλαδιά απο το δέντρο της ελιάς
Το ελαιόλαδο συμβάλλει στη μείωση της χοληστερίνης

Γενικές πληροφορίες

Η χοληστερίνη ή χοληστερόλη είναι μια κηρώδης στερόλη που βρίσκεται στη μεμβράνη των κυττάρων όλων των ιστών του σώματος και στο πλάσμα του αίματος. Μεταφέρεται στο αίμα με τις λιποπρωτεΐνες, την HDL ή λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας ("καλή χοληστερόλη") και την LDL ή λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας ("κακή χοληστερόλη").

Η χοληστερόλη έχει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη νευρικών συνδέσμων του εγκεφάλου, στον σχηματισμό και την προστασία των νευρώνων και στη δημιουργία των ιστών των κυττάρων, γεγονός που την καθιστά απαραίτητη. Όμως η αυξημένη LDL χοληστερόλη προκαλεί αθηρωμάτωση που μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές, όπως το έμφραγμα και το εγκεφαλικό επεισόδιο. Αντιθέτως, η HDL χοληστερόλη προστατεύει τα αγγεία απο την αθηρωμάτωση και περιορίζει τη διαδικασία της φθοράς τους.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί οτι, σύμφωνα με έρευνα καρδιολόγων του University of Maryland Medical Center η οποία δημοσιεύτηκε στο Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes το 2016, ακόμα και τα υψηλά επίπεδα της HDL χοληστερόλης μπορεί να μην επαρκούν για να προστατεύσουν ένα άτομο απο καρδιακές παθήσεις, αν τα επίπεδα της LDL και των τριγλυκεριδίων του δεν είναι φυσιολογικά.

Βιταμίνες και άλλα στοιχεία

Νιασίνη

Η νιασίνη ή βιταμίνη Β3 μειώνει την LDL χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια, ενώ παράλληλα κάνει τα κύτταρα του αίματος λιγότερο κολλώδη. Έχει την ιδιότητα να μεταφέρει την πλεονασματική χοληστερίνη πίσω στο συκώτι, για την αποβολή της απο το σώμα. Η νιασίνη βραδείας αποδέσμευσης δεν προκαλεί εξάψεις και είναι πολύ αποτελεσματική. Γενικά η νιασίνη θα πρέπει να αποφεύγεται μόνο στην περίπτωση ηπατικών προβλημάτων και είναι γενικά καλό να λαμβάνεται σε χαμηλές δόσεις (κάτω των 3 γραμμαρίων), σε συνεννόηση πάντα με τον γιατρό σας.

Βρομελίνη

Η βρομελίνη αποτελεί ένζυμο του ανανά, το οποίο εμποδίζει τη συγκόλληση των αιμοπεταλίων.

Λεκιθίνη

Η λεκιθίνη διαδραματίζει βασικό ρόλο στον μεταβολισμό του λίπους. Μπορείτε να καταναλώνετε 1 κουταλιά του γλυκού το πρωί και 1 κουταλιά του γλυκού το βράδυ, ή 4 κουταλιές σούπας σε κόκκους την ημέρα. Πρέπει να λαμβάνεται συγχρόνως και ασβέστιο, γιατί η λεκιθίνη έχει την ιδιότητα να το αποβάλλει λόγω του φωσφόρου που περιέχει.

Τροφές

Συνιστάται η κατανάλωση τροφών όπως οι παρακάτω:

Φρούτα όπως τα μούρα, μύρτιλλα, αβοκάντο, σταφύλια. Συνιστάται επίσης η κατανάλωση μήλων, τα οποία διασπούν την LDL χοληστερόλη.

Τρόφιμα με φυτοστερόλες, όπως φυτικά έλαια, λιναρόσπορος, φρούτα και λαχανικά, ξηροί καρποί

Κακάο: Η κατανάλωση προϊόντων κακάο, συμπεριλαμβανομένης της μαύρης σοκολάτας, μπορεί να βοηθά στη μείωση των επιπέδων της LDL και της ολικής χοληστερόλης, σύμφωνα με μελέτη πάνω σε 10 κλινικές έρευνες, η οποία δημοσιεύτηκε το 2011 στο European Journal of Clinical Nutrition. Αυτή η ευεργετική επίδραση ήταν πιο μεγάλη στα άτομα που αντιμετώπιζαν υψηλότερο απο το κανονικό κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Μηλόξυδο, το οποίο αποβάλλει τη χοληστερίνη απο το σώμα. Μπορείτε να λαμβάνετε μαζί με το γεύμα 1 κουταλιά της σούπας σε ένα ποτήρι νερό, σκέτο ή με 1 κουταλιά του γλυκού μέλι.

Αυγό: Τα αυγά αποτελούν μια τροφή πλούσια σε χοληστερόλη, περιέχουν όμως και πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία που μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Το αυγό είναι πλούσιο σε βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα και πρωτείνες.
Σύμφωνα με έρευνα στην οποία συμμετείχε μεταξύ άλλων το Harvard University, η οποία δημοσιεύτηκε στο BMJ το 2013, ένα αυγό την ημέρα δεν αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων ή εγκεφαλικού επεισοδίου στα υγιή άτομα.
Γενικά, τα άτομα με υψηλή χοληστερίνη, θα είναι καλό να αποφεύγουν την κατανάλωση του κρόκου των αυγών. Επιπλέον, οι καρδιοπαθείς και οι διαβητικοί δεν πρέπει να υπερβαίνουν τους τρεις κρόκους την εβδομάδα, μετά απο συνεννόηση με τον γιατρό τους.

Λυκοπένιο, το οποίο περιέχεται σε τροφές όπως οι ντομάτες

Βρώμη, η οποία είναι πολύ αποτελεσματική και ειδικά όταν καταναλώνεται στο πρωϊνό

Βοηθούν επίσης τα όσπρια, κριθάρι, σόγια, αγγινάρες, κρεμμύδια, σκόρδα, πιπέρι καγιέν, κανέλα, λεμόνι

Αντίθετα, οι υδατάνθρακες και ειδικά οι επεξεργασμένοι (άσπρο αλεύρι, ζυμαρικά, ζάχαρη), ανεβάζουν τη χοληστερίνη σχεδόν όσο και τα ζωϊκά λίπη.

Επιπλέον, σύμφωνα με το πανεπιστήμιο του Berkeley, τα καρδιαγγειακά οφέλη των Ω3 λιπαρών οξέων έχουν τεθεί υπο αμφισβήτηση. Αυτά βοηθούν στη μείωση των τριγλυκεριδίων αλλά μόνο σε πολύ υψηλές δόσεις. Ένα είναι σίγουρο, οτι δεν μειώνουν τη χοληστερίνη, μπορεί μάλιστα να αυξήσουν λίγο και την LDL και την HDL. Σύμφωνα με το ίδιο πανεπιστήμιο, δεν συνιστώνται επίσης τα σταφύλια για τη μείωση της χοληστερίνης.

Βότανα

Βοηθούν τα χαμομήλι, γαϊδουράγκαθο, rose hips, άνθη αγιοκλήματος, κουρκουμάς, ταραξάκο, καρυδιά, φύκια kelp, american ginseng, καρποί και άνθη φραγκοσυκιάς.

Φασκόμηλο, το οποίο μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης.

Δεντρολίβανο. Βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης, τονώνει τη λειτουργία του ήπατος και αναζωογονεί τον κουρασμένο οργανισμό.

Τα άτομα με υπέρταση θα είναι καλό να αποφεύγουν την υπερκατανάλωση φασκόμηλου και δεντρολίβανου

Γενικές συμβουλές

Αποφεύγετε το στρες και την έλλειψη άσκησης γιατί συμβάλλουν στην αύξηση της χοληστερίνης.

Ένα μικρό φλυτζάνι ελαιόλαδο με λεμόνι το πρωί ή πριν τον ύπνο βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης και στη ροή της χολής.

Μια κουταλιά της σούπας ταχίνι με μέλι το πρωί μειώνει επίσης τη χοληστερίνη.

Η προσθήκη κανέλας σε ροφήματα έχει την ιδιότητα να ρίχνει τη χοληστερίνη.

Οι πικρές ουσίες διεγείρουν την έκκριση χολής και μειώνουν τη χοληστερίνη

Επίσης βοηθητική είναι η μαστίχα Χίου. Βάζετε λίγη σε ένα ποτήρι νερό το βράδυ και πίνετε το πρωί.

Αποφεύγετε την ρηχή αναπνοή. Η υψηλή χοληστερίνη σχετίζεται με συνήθεια ρηχής αναπνοής, όπως επίσης και με ακραίο μη εκδηλωμένο θυμό. Συνηθίστε να βγάζετε όλο τον αέρα απο τους πνεύμονές σας.

Σύμφωνα με την κλινική Mayo, τη χοληστερίνη μπορεί να αυξήσει η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών προϊόντων ζωϊκής προέλευσης, τρανς λιπαρών, λιπαρών γαλακτοκομικών, καθώς και το κάπνισμα και ο διαβήτης.

Το ξέρατε ότι...

Ο υποθυρεοειδισμός αυξάνει τα επίπεδα της χοληστερόλης. Ο θυρεοειδής εκκρίνει μια ορμόνη που μειώνει την περιεκτικότητα του αίματος σε λιπίδια. Επομένως, όταν υπολειτουργεί, αυξάνονται και τα λίπη στο αίμα.

Το συκώτι παράγει το 90% της χοληστερίνης μας και οι τροφές μόνο το 10%. Αν καταναλώσουμε τροφές που περιέχουν περισσότερη χοληστερίνη, το συκώτι φροντίζει να μειώσει τη δική του αντίστοιχη παραγωγή.

Ένας απο τους κυριότερους τρόπους με τους οποίους το σώμα αποβάλλει τις υπερβολικές ποσότητες χοληστερίνης, είναι η έκκριση χολικών οξέων. Αυτή υποβοηθείται απο την κατανάλωση πικρών ουσιών, χαμομηλιού, δεντρολίβανου, ελαιόλαδου μαζί με χυμό λεμονιού, καθώς και την πρωινή γυμναστική που θέτει σε κίνηση τη ροή της χολής.