Ναυτία: Φυσικοί τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης

Τελευταία ενημέρωση: 10/6/2017

Τσάι απο τζίντζερ με λεμόνι και δεντρολίβανο
Το τζίντζερ είναι ένα πολύ αποτελεσματικό βότανο στη θεραπεία της ναυτίας

Η ναυτία είναι μία αίσθηση δυσφορίας στο στομάχι, με τάση για έμετο, η οποία αποτελεί ένα μη ειδικό σύμπτωμα με πολλές πιθανές αιτίες.

Υπάρχουν διάφορα είδη ναυτίας, όπως ναυτία εγκυμοσύνης, ταξιδιού, ιλίγγου, χημειοθεραπείας, νόσου του Meniere, γαστρεντερίτιδας, λοίμωξης της χοληδόχου κύστης, λόγω άγχους, νευρικής ανορεξίας, νευρικής βουλιμίας κ.α.

Στο άρθρο αυτό θα δούμε τους τρόπους πρόληψης και φυσικής αντιμετώπισης της ναυτίας ανεξαρτήτως τύπου.

Γενικές συμβουλές

Η ναυτία μπορεί να συνδέεται με στρες το οποίο είναι παρενέργεια νόσου, όπως στην περίπτωση της νόσου Meniere. Σε αυτή την περίπτωση, η ναυτία θεραπεύεται μέσω της αντιμετώπισης του στρες, με τεχνικές όπως το μασάζ και η γιόγκα και άλλους τρόπους.

Για τη ναυτία του ταξιδιού θα είναι καλό να αποφεύγετε το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα μπαχαρικά, καθώς και το να ταξιδεύετε με άδειο στομάχι. Μπορείτε να φάτε μια κουταλιά μέλι με μία σταγόνα αιθέριο έλαιο μέντας.

Επίσης για τη ναυτία του ταξιδιού σε αυτοκίνητο, είναι σημαντικό να αποφεύγετε τις πίσω θέσεις, γιατί το αποκλειστικό οπτικό πεδίο από τα παράθυρα στο πλάι, με τη γρήγορη κίνηση του οχήματος, μπορεί να προκαλέσει ναυτία. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγετε το διάβασμα στο αυτοκίνητο, ενώ αντίθετα βοηθά το να εστιάζετε το βλέμμα σε μακρινά αντικείμενα. Σε αυτό το είδος ναυτίας, βοηθά και το να μασάτε (τσίκλες, κρακεράκια κ.α.).

Ο χυμός λεμονιού, σε ένα ποτήρι νερό, ή απευθείας ο χυμός μιας φέτας λεμονιού στο στόμα, βοηθά στην αντιμετώπιση της ναυτίας. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν και τα ποτά τύπου cola.

Βοηθούν πολύ και οι βαθειές αναπνοές και ειδικά έξω στον καθαρό αέρα.

Μπορείτε να μειώσετε γρήγορα το αίσθημα της ναυτίας, πιέζοντας στο εσωτερικό του καρπού των χεριών, το σημείο που σχηματίζεται στην κοιλότητα, μεταξύ των δύο οστών, σε απόσταση δύο δαχτύλων από την πτυχή του καρπού.

Σύμφωνα με το Τμήμα Αναισθησιολογίας του Πανεπιστημίου Χαϊδελβέργης, υπάρχουν σημαντικά κλινικά στοιχεία που προκύπτουν από περισσότερες από 40 τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές, ότι ο βελονισμός έχει επίδραση στην πρόληψη ή την εξασθένιση της ναυτίας και του εμέτου.

Προσπαθείτε να τρώτε αργά και να αναπαύεστε μετά τα γεύματα, έχοντας το κεφάλι λίγο πιο ψηλά από το σώμα.

Μισό κουταλάκι του γλυκού σόδα μαγειρική σε ένα ποτήρι νερό με λίγο λεμόνι, δίνει άμεση ανακούφιση.

Ένας άλλος τρόπος φυσικής αντιμετώπισης της ναυτίας είναι να ρίξετε 2-3 σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας ή λεβάντας, σε ένα μαντήλι και να εισπνεύστε.

Βότανα

Τζίντζερ

Το τζίντζερ είναι πολύ αποτελεσματικό βότανο σε θέματα ναυτίας. Μάλιστα, σύμφωνα με μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το CCOP σε συνεργασία με το Κέντρο Καρκίνου του University of Rochester, το τζίντζερ μειώνει τη ναυτία που προκαλείται από την οξεία χημειοθεραπεία. Καλό είναι να λαμβάνεται με άδειο στομάχι. Χρησιμοποιείται σε αφέψημα, μπορεί όμως να μασηθεί και φρέσκο. Μπορεί επίσης να ληφθεί και σε κάψουλες, οι οποίες εξυπηρετούν ιδιαίτερα στην ταξιδιωτική ναυτία. Μια άλλη επιλογή είναι να κάνετε παγάκια, με έγχυμα φρέσκου τζίντζερ σε παγοθήκες και όποτε παρουσιάζεται ναυτία τρώτε κομματάκια από ένα θρυμματισμένο παγάκι.

Προσοχή όμως, οι υψηλές δόσεις του τζίντζερ πρέπει να αποφεύγονται κατά την εγκυμοσύνη.

Άλλα θεραπευτικά βότανα:

Χαμομήλι, Μέντα, και Μελισσόχορτο: Τα βότανα αυτά καταπραΰνουν το στομάχι και περιορίζουν την τάση για έμετο.

Γαρίφαλο, Γλυκάνισο: To αφέψημα του μπαχαρικού του γαρίφαλου και του γλυκάνισου είναι κατά της ναυτίας.

Λεβάντα: Το έγχυμα της λεβάντας ή οι εισπνοές του αιθέριου ελαίου της, είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά σε περιπτώσεις ναυτίας.

Εστραγκόν, Μοσχοκάρυδο: Χρησιμοποιούνται σε αφέψημα, αλλά πρέπει να αποφεύγονται σε περίπτωση εγκυμοσύνης.

Κανέλα: Το τσάι της είναι αποτελεσματικό σε ναυτίες, αλλά οι μεγάλες δόσεις της πρέπει να αποφεύγονται σε εγκυμοσύνη.

Διατροφή

Αποφεύγετε την κατανάλωση λιπαρών τροφών, μπαχαρικών, καθώς και τις έντονες και πικάντικες γεύσεις.

Προτιμάτε την κατανάλωση ελαφρών τροφών και τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε άμυλο (ψωμί, κράκερς, φρυγανιές). Οι τροφές αυτές ανακουφίζουν τα συμπτώματα της ναυτίας, γιατί απορροφούν τα οξέα του στομάχου, καταπραΰνοντάς το.

Αποφεύγετε πριν ή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, την κατανάλωση λιπαρών φαγητών, πικάντικων, ή με έντονες οσμές.

Κατά τη διάρκεια της ναυτίας, μπορείτε να καταναλώσετε 2-3 ελιές. Θα περιορισθεί έτσι η παραγωγή σάλιου, με συνέπεια να μειωθεί το αίσθημα της ζάλης.

Μία κουταλιά μέλι με μία σταγόνα αιθέριο έλαιο μέντας, βοηθά σε όλα τα είδη ναυτίας.