Γλαύκωμα: Φυσικά μέσα που βοηθούν

Βότανα και άλλες εναλλακτικές λύσεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του

Τελευταία ενημέρωση: 26/10/2018

Φλυτζάνι με πράσινο τσάι και φύλλα πράσινου τσαγιού
Το πράσινο τσάι έχει ευεργετική επίδραση στα νεύρα των ματιών

Το γλαύκωμα είναι μία από τις παθήσεις των ματιών, η οποια χαρακτηρίζεται από αύξηση της ενδοφθάλμιας πίεσης (πίεση του βολβού του ματιού). Το γλαύκωμα δεν προειδοποιεί, γιαυτό είναι χρήσιμη η κατά καιρούς οφθαλμική εξέταση.

Η αιτία της πάθησης μπορεί να σχετίζεται με κληρονομικούς ή ψυχολογικούς παράγοντες, διαβήτη, αρτηριοσκλήρυνση, κακή κυκλοφορία, υψηλή πίεση, λήψη κορτικοστεροειδών φαρμάκων, οφθαλμικές εγχειρίσεις κ.α. Βασική είναι η προσπάθεια μείωσης της ενδοφθάλμιας πίεσης, ώστε να αποφευχθεί η επιδείνωση της εξέλιξης της πάθησης, η οποία αν αφεθεί χωρίς θεραπεία μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τύφλωση.

Διατροφή

Τροφές που βοηθούν

Το σπανάκι περιέχει υψηλές ποσότητες λουτεϊνης και ζεαξανθίνης. Αυτά τα δύο αντιοξειδωτικά απαντώνται σε μεγάλες ποσότητες στα μάτια και κατά συνέπεια η κατανάλωσή τους ωφελεί ιδιαίτερα την όραση. Η ζεαξανθίνη περιέχεται στα αυγά, μαρούλι, αρακάς, σέλινο, φρέσκος μαϊντανός, λαχανάκια Βρυξελλών, μπρόκολο, πράσινες πιπεριές, κολοκύθια και αγγούρι.

Ο τόνος, ο σολωμός και το μουρουνέλαιο, είναι ευεργετικά όχι μόνο σε περιπτώσεις γλαυκώματος, αλλά και γενικά σε οφθαλμικές παθήσεις.

Οι πιπεριές καγιέν βοηθούν διεγείροντας τη ροή του αίματος στα μάτια και στο σώμα, είναι αντιφλεγμονώδεις και μειώνουν την οφθαλμική πίεση.

Τροφές που πρέπει να αποφεύγονται

Θα πρέπει να αποφεύγονται τα γλυκά, η μαργαρίνη, τα τηγανητά, τα αμυλώδη (ψωμί, ζυμαρικά, πατάτες). Οι τροφές αυτές ανεβάζουν την ινσουλίνη, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση της πίεσης του ματιού.

Βιταμίνες και Μεταλλικά στοιχεία

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C είναι πολύ αποτελεσματική, καθώς βοηθά στη μείωση της πίεσης στα μάτια. Ειδικά οι μεγάλες δόσεις της βιταμίνης C, έχει παρατηρηθεί ότι μπορεί μέσα σε ένα περίπου μήνα, να επαναφέρουν την ενδοφθάλμια πίεση σε κανονικά επίπεδα.

Θα πρέπει να σημειωθεί οτι οι μεγάλες δόσεις της βιταμίνης C είναι καλό να λαμβάνονται μαζί με ασβέστιο, για αποφυγή παρενεργειών όπως στομαχικές ενοχλήσεις.

Μαγνήσιο και Βιταμίνη Β3

Βοηθά επίσης το μαγνήσιο, καθώς και οι βιταμίνες Β και ιδιαίτερα η Β3 (νιασίνη). Τα στοιχεία αυτά συμβάλλουν στον περιορισμό της ενδοφθαλμικής πίεσης αλλά και στη μείωση του στρες, η οποία είναι αναγκαία σε περιπτώσεις γλαυκώματος.

Χρώμιο

Το χρώμιο βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης του ματιού όπως και στην ισορροπία του σακχάρου αίματος.

Βότανα

Πράσινο τσάι

Όπως αποδείχτηκε και απο έρευνα επιστημόνων απο το Χονγκ Κονγκ υπο τον Dr. Chi Pui Pang και συναδέλφους, το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού μπορεί να επιδράσει θετικά στα νεύρα των ματιών χάρη στις κατεχίνες που περιέχει. Η έρευνα αυτή δημοσιεύτηκε στο Journal of Agriculture and Food Chemistry.

Οι κατεχίνες είναι ουσίες με αντιοξειδωτική δράση, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται οι βιταμίνες Ε και C, η λουτεϊνη και η ζεαξανθίνη. Οι ουσίες αυτές πιστεύεται οτι έχουν ισχυρή προστατευτική δράση και μπορούν να προστατέψουν απο οφθαλμικές ασθένειες όπως το γλαύκωμα.

Καλέντουλα

Το έγχυμα των ανθών της καλέντουλας βοηθά στην αντιμετώπιση του γλαυκώματος, καθώς και στις άλλες οφθαλμικές ασθένειες.

Punarvana

Σύμφωνα με το παραδοσιακό ινδικό θεραπευτικό σύστημα της Ayurveda, το ινδικό βότανο punarvana είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στα αρχικά στάδια του γλαυκώματος. Το βότανο αυτό έχει την ιδιότητα να μειώνει την πίεση που ασκείται σε ένα μάτι το οποίο πάσχει απο γλαύκωμα.

Συνιστάται να χρησιμοποιείται 1 κουταλάκι του γλυκού σε ένα φλυτζάνι καυτό νερό, να αφήνεται για περίπου 2 λεπτά και στη συνέχεια να στραγγίζεται και να πίνεται 2-3 φορές την ημέρα.

Gingo Biloba

Έχει υποστηριχθεί οτι το gingo biloba ενισχύει τη ροή του αίματος στο μάτι, χωρίς αύξηση της ενδοφθάλμιας πίεσης.

Μύρτιλλο

Το μύρτιλλο (bilberry) έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενώ αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο και στα μάτια. Για τους λόγους αυτούς χρησιμοποιείται συχνά για διάφορα προβλήματα που σχετίζονται με τα μάτια.

Υποστηρίζεται οτι το τσάι απο φύλλα μύρτιλλου μπορεί όχι μόνο να προστατέψει αλλά και να ενισχύσει τα τριχοειδή αγγεία των ματιών και για το λόγο αυτό προτείνεται συχνά για περιπτώσεις γλαυκώματος και καταρράκτη.

Μάραθο

Το μάραθο ωφελεί την υγεία των ματιών και μειώνει την υψηλή οφθαλμική πίεση. Χρησιμοποιείται εσωτερικά σαν τσάϊ και σε σαλάτες και εξωτερικά με πλύσεις των ματιών (το τσάι του αφού κρυώσει). Επίσης ωφελεί εξ ίσου και το μάσημα των σπόρων του. Προσοχή όμως, οι μεγάλες δόσεις του μάραθου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μπορεί να διεγείρουν τη μήτρα.

Ashwagandha

Το αγιουρβεδικό αυτό βότανο, εκτός από τη φήμη του για την αντιμετώπιση του στρες και της κατάθλιψης και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, αντιμετωπίζει επίσης τη δυσλειτουργία των μιτοχονδρίων που πολλοί ερευνητές θεωρούν ότι προκαλεί το γλαύκωμα. Το βότανο αυτό κυκλοφορεί και σε κάψουλες.

Άλλα βότανα

Κουρκουμάς: Ο κουρκουμάς προστατεύει απο την καταστροφή του οπτικού νεύρου. Αυτό βοηθά στο να προληφθεί το γλαύκωμα. Για ενίσχυση της απορρόφησής του απο τον οργανισμό, μπορείτε να τον συνδυάζετε με μαύρο πιπέρι.

Καγιέν: Το καγιέν συμβάλλει στη θεραπεία του γλαυκώματος, γιατί έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ προάγει την κυκλοφορία του αίματος και μειώνει την οφθαλμική πίεση.

Βοηθούν επίσης τα: μαϊντανός, σέλινο, αγριοτριανταφυλλιά (rose hips), βαλεριάνα, ταραξάκο.

Γενικές συμβουλές

Palming

Το palming ανακουφίζει απο την πίεση και χαλαρώνει τα μάτια. Κλείνουμε τα μάτια και, στη συνέχεια, τα καλύπτουμε με τις παλάμες μας (επικαλύπτοντας σταυρωτά η μία παλάμη την άλλη) αλλά χωρίς να ασκούμε πίεση. Είναι ακόμα καλύτερο κατά την άσκηση αυτή να αναπνέουμε ενσυνείδητα (εισπνοή και βαθειά εκπνοή από τη μύτη ή το στόμα, ανάλογα με το τι μας χαλαρώνει περισσότερο). Η έλλειψη έντονου φωτός θα κάνει τους μύες του ματιού να χαλαρώσουν. Αντί να εφαρμόζεται το palming για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα, είναι προτιμότερο να γίνεται πιο συχνά.

Άσκηση

Σύμφωνα με το Johns Hopkins Medicine, η αεροβική άσκηση μειώνει την πίεση των ματιών και βελτιώνει την παροχή αίματος στον εγκέφαλο και τα μάτια. Αναφέρουν οτι με την συστηματική άσκηση, η ενδοφθάλμια πίεση των ασθενών με πρώιμο γλαύκωμα μειώθηκε κατά δύο βαθμούς.

Μπορείτε να δοκιμάσετε περπάτημα, τρέξιμο, ποδήλατο ή κολύμβηση. Είναι σημαντικό όμως να αποφεύγεται κάθε μορφή άσκησης που περιλαμβάνει κατακόρυφη θέση σώματος ή κατά τη διάρκεια της οποίας το κεφάλι βρίσκεται κάτω απο το επίπεδο της καρδιάς. Η άσκηση θα πρέπει να πραγματοποιείται τουλάχιστον τέσσερις φορές την εβδομάδα, για περισσότερο απο 20 λεπτά.

Λάδι Κάνναβης

Το λάδι κάνναβης έχει μεγάλη θεραπευτική αξία και βοηθά σε περιπτώσεις γλαυκώματος.

Θα πρέπει να σημειωθεί οτι σε αυτή τη μορφή δεν έχει ψυχοτροπικές επιδράσεις, καθώς η κάνναβη γίνεται ψυχοτρόπος μόνο αν θερμανθεί (κάτι που συνεπάγεται και μείωση των θεραπευτικών της ιδιοτήτων έως και 60 φορές). Λάδι κάνναβης πωλείται σε καταστήματα υγιεινών τροφών. Επίσης διατίθεται στο εμπόριο συνθετική THC σε σταγόνες.

Επίσης εκτός από το λάδι, και η τακτική κατανάλωση των σπόρων Hempseed (κανναβούρι) σε μορφή αφεψήματος, βάμματος ή αυτούσιων, βοηθά πολύ σε περιπτώσεις γλαυκώματος. Γενικά είναι πολύ πλούσιο σε Ω3, Ω6, ασβέστιο, καροτίνη, και βιταμίνες Α, Β, C, D, E, τονώνει τη ροή του αίματος στα τριχοειδή αγγεία του ματιού και συμβάλλει στη μεταφορά οξυγόνου στα μάτια.

Άλλες συμβουλές

Το άλφα λιποϊκό οξύ με λήψη για ένα μήνα βελτιώνει την οπτική λειτουργία σε ανθρώπους με γλαύκωμα

Ιδιαίτερα ωφέλιμη είναι οποιαδήποτε δραστηριότητα δημιουργεί χαλάρωση, όπως ο διαλογισμός, οι ασκήσεις αναπνοής, η γιόγκα (χωρίς τις ανεστραμμένες ασκήσεις), καθώς και το περπάτημα που αναφέρθηκε νωρίτερα. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι και ο επαρκής ύπνος.

Βοηθά πολύ στην αντιμετώπιση του γλαυκώματος και το να εκθέτετε τα μάτια σας κλειστά στον ήλιο για 2-3 λεπτά, όχι ακίνητοι αλλά κινώντας το κεφάλι, ώστε ο ηλιος να καλύψει όλο το βλέφαρο.

Είναι σημαντικό να αποφεύγεται η κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ, καθώς έχει αποδειχθεί οτι οδηγούν στην αύξηση της πίεσης του ματιού. Η κατανάλωση καφεϊνης μειώνει την υγιή κυκλοφορία του αίματος στα μάτια, πράγμα που μπορεί να επιδεινώσει την αργή ροή του υγρού μέσα στο μάτι. Ο καφές χωρίς καφεΐνη επιτρέπεται. Θα είναι επίσης καλό να αποφεύγεται γενικά η υπερβολική λήψη υγρών (δηλ. όχι μαζεμένα 2-3 ποτήρια νερό, αλλά σταδιακά με κάποια χρονική απόσταση μεταξύ τους).

Σύμφωνα με σχετική μελέτη, η λήψη φολικού οξέος μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων γλαυκώματος

Το κάπνισμα θα πρέπει να αποφεύγεται, επειδή μπορεί να προκαλέσει σκλήρυνση των αιμοφόρων αγγείων.

Τον κίνδυνο γλαυκώματος αυξάνουν οι φλεγμονές και οι τραυματισμοί των ματιών, οι χειρουργικές επεμβάσεις, η αποκόλληση του αμφιβληστροειδούς, ο υποθυρεοειδισμός, το αλτσχάιμερ.

Η συνήθης παρακολούθηση τηλεόρασης, όπως και το διάβασμα δεν βλάπτουν την όραση (εκτός και αν το διάβασμα γίνεται σε ξαπλωμένη θέση, το βράδυ, με ηλεκτρικό φως και για πολλή ώρα, η δε παρακολούθηση τηλεόρασης γίνεται για παρατεταμένη περίοδο στο σκοτάδι).

Η γύρη μελισσών μπορεί να βοηθήσει στο γλαύκωμα λόγω της άφθονης ρουτίνης που περιέχει.

Ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα είναι απαραίτητο, για διόρθωση τυχόν διατροφικών ανεπαρκειών.

Η εσωτερική χρήση βάμματος πρόπολης (10-20 σταγόνες σε ένα κρασοπότηρο νερό) βοηθά στη θεραπεία του γλαυκώματος, λόγω του ότι μειώνει την πίεση του ματιού.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη, η λήψη φολικού οξέος μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων γλαυκώματος.

Σε ποντίκια τα οποία είχαν γενετική προδιάθεση για γλαύκωμα, η προσθήκη βιταμινης Β3 στο πόσιμο νερό τους ήταν πολύ αποτελεσματική ως προς την ισχυρή προστασία έναντι του γλαυκώματος.

Κομπρέσες με τσάι ευφράσιας, είναι θεραπευτικές (κάνετε τσάι με βότανο ευφράσιας σε ζεστό νερό και μόλις κρυώσει μουσκέψτε βαμβάκι και καλύψτε τα κλειστά βλέφαρα. Αφήστε την κομπρέσα για 10-15 λεπτά).

Το βότανο βαλεριάνα, σε αφέψημα, έγχυμα ή βάμμα (προτιμότερο) βοηθά σε ασθένειες ματιών και ειδικά στο γλαύκωμα. Το βότανο αυτό είναι επίσης κατά της υπέρτασης, του άγχους και των ορμονικών διαταραχών. Τα υποτασικά μόνον άτομα θα πρέπει να την αποφεύγουν.

Το ξέρατε ότι...

Η μέση φυσιολογική τιμή (επειδή υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των ατόμων) της ενδοφθάλμιας πίεσης είναι 10-21 mmHg.

Στο εξωτερικό υπάρχουν στο εμπόριο αυτοδιαγνωστικές συσκευές οι οποίες μετρούν την ενδοφθάλμια πίεση ατόμων, για λόγους πρόληψης ή παρακολούθησης ήδη εγκατεστημένου γλαυκώματος.

Η μείωση της πίεσης των ματιών μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση της υπάρχουσας όρασης ώστε να προληφθεί η προοδευτική μείωσή της.