Εμμηνόπαυση: Φυσική αντιμετώπιση των συμπτωμάτων

Βότανα, βιταμίνες και άλλες εναλλακτικές λύσεις για μια πιο ομαλή μετάβαση

Τελευταία ενημέρωση: 7/5/2017

Φύλλα απο το βότανο του φασκόμηλου
Το φασκόμηλο καταπραΰνει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης

Βότανα

Φασκόμηλο

Το φασκόμηλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αντιμετώπιση των εξάψεων που συνδέονται με την εμμηνόπαυση. Το βότανο αυτό παρουσιάζει παρόμοια δράση με αυτή των οιστρογόνων, με αποτέλεσμα να είναι αποτελεσματικό ενάντια σε συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Πολύ αποτελεσματικό είναι το βάμμα φασκόμηλου.

Δεντρολίβανο

Το δεντρολίβανο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τα κενά μνήμης που σχετίζονται με την εμμηνόπαυση. Το βότανο αυτό ενισχύει σημαντικά τη μνήμη (ιδιαίτερα τη μακροπρόθεσμη) αλλά και γενικά τις επιδόσεις του εγκεφάλου.

Ερευνητές απο το πανεπιστήμιο Northumbria στο Newcastle της Αγγλίας, κατέληξαν στο οτι η μυρωδιά και μόνο απο το αιθέριο έλαιο δεντρολίβανου μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες να θυμηθούμε σε μελλοντικό χρόνο να κάνουμε κάτι μέχρι και κατά 75%. Σε παλαιότερη έρευνα του ίδιου πανεπιστημίου, άτομα τα οποία είχαν προηγουμένως μυρίσει αιθέριο έλαιο δεντρολίβανου είχαν καλύτερες επιδόσεις σε εγκεφαλικά τεστς ταχύτητας και ακρίβειας.

Αποτελεσματικό για αυτές τις περιπτώσεις είναι και το μελισσόχορτο, καθώς βελτιώνει την πνευματική διαύγεια και ενισχύει τη μνήμη.

Λιναρόσπορος

Ο λιναρόσπορος αποτελεί την πλουσιότερη γνωστή πηγή φυτοοιστρογόνων, εξισσοροπώντας τα επίπεδα των ορμονών στον οργανισμό. Με αυτό τον τρόπο καταπραΰνει αισθητά τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Συνιστάται η λήψη του σε μορφή βάμματος.

Λυκίσκος

Ο λυκίσκος χρησιμοποιείται συχνά για τον περιορισμό συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, όπως εξάψεις και εφίδρωση ή αϋπνία. Το βότανο αυτό περιέχει την ουσία 8-prenylnaringenin, η οποία μπορεί να λειτουργήσει σαν φυτοοιστρογόνο. Τα φυτοοιστρογόνα μιμούνται τη δράση των φυσικών οιστρογόνων, τα επίπεδα των οποίων μειώνονται αισθητά κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Συνιστάται η λήψη του σε μορφή βάμματος. Για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα σε περιπτώσεις αϋπνίας, μπορείτε να τον συνδυάσετε με βαλεριάνα.

Άλλα βότανα

Λυγαριά: Η λυγαριά (ή agnus castus) εξισορροπεί τις ορμόνες. Επιδρά στον αδένα της υπόφυσης, ο οποίος συνδέεται με την παραγωγή ορμονών. Η λυγαριά έχει θετική επίδραση και σε περιπτώσεις άγχους και έντασης.

Υπερικό: Το υπερικό (St John's Wort) ανακουφίζει απο τις νευρώσεις της εμμηνόπαυσης.

Κράταιγος: Ανακούφιση απο τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης προσφέρει και ο κράταιγος, ιδιαίτερα σε μορφή βάμματος. Μπορείτε να λαμβάνετε έως 30 σταγόνες σε μισό ποτήρι νερό, 2-3 φορές την ημέρα.

Αχιλλέα: Η αχιλλέα περιέχει μεταξύ άλλων στερόλες, οι οποίες έχουν παρόμοια δράση με αυτή των ορμονών. Το βότανο αυτό χρησιμοποιείται συχνά για την ρύθμιση του εμμηνορροϊκού κύκλου και, σε βάμμα, για τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

Σε γενικές γραμμές, τα φυτοοιστρογόνα περιέχονται στα φρούτα και λαχανικά, τους ξηρούς καρπούς, τα δημητριακά, τα όσπρια, τη σόγια και τα προϊόντα της, τη μπύρα κ.α.

Επίσης, πλούσια σε φυτοοιστρογόνα είναι και βότανα όπως η λυγαριά, το φασκόμηλο, η πικραλίδα, η αγριοτριανταφυλλιά, το δεντρολίβανο, το τζίνσενγκ κ.α.

Βιταμίνες

Για την ενίσχυση του σωστού μεταβολισμού των ορμονών, μπορεί να γίνει η λήψη των παρακάτω στοιχείων: βιταμίνες του συμπλέγματος Β, Μαγνήσιο, Ψευδάργυρος, Ασβέστιο και λιπαρά οξέα Ω3/Ω6.

Βιταμίνη B6

Η βιταμίνη Β6 αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς συμβάλλει στη διατήρηση της σταθερότητας στην παραγωγή ορμονών όπως η σεροτονίνη.

Η σεροτονίνη είναι μια χημική ουσία που λειτουργεί σαν νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου αλλά, παράλληλα, κυκλοφορεί και στο σώμα σαν ορμόνη. Ο νευροδιαβιβαστής αυτός συνδέεται άμεσα με την ψυχολογική μας διάθεση, ενώ χαμηλά επίπεδά του συνδέονται με την εμφάνιση κατάθλιψης.

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης τα επίπεδα της βιταμίνης αυτής στον οργανισμό μειώνονται, γεγονός που συμβάλλει στην ευερεθιστότητα και το αίσθημα κόπωσης.

Γενικές συμβουλές

Προγεστερόνη

Σύμφωνα με τον Δρ. Γκράχαμ Κόλντιτζ της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, η προγεστερόνη και όχι τα οιστρογόνα είναι η βασική ορμόνη υποκατάστασης που πρέπει να χρησιμοποιούν οι γυναίκες. Αυτή προστατεύει από τον καρκίνο, τις καρδιοπάθειες και την οστεοπόρωση, ενώ τονώνει μεταβολισμό και επιδερμίδα. Εάν υποφέρετε από προεμμηνοπαυσιακές βαρειές αιμορραγίες, εξετάστε πριν από κάθε άλλο αν τα επίπεδα της προγεστερόνης σας είναι πολύ χαμηλά.

Η καλύτερη θεραπεία είναι η χορήγηση φυσικής προγεστερόνης. Κατά την εμμηνόπαυση η παραγωγή της προγεστερόνης πέφτει στο μηδέν, ενώ αντίθετα τα επινεφρίδια και τα λιποκύτταρα συνεχίζουν να παράγουν έστω και μειωμένη ποσότητα οιστρογόνων.

Διαφραγματικές αναπνοές

Ιδιαίτερα αποτελεσματικές για την χαλάρωση του νευρικού συστήματος, είναι οι βαθειές διαφραγματικές αναπνοές.

Εφαρμόζοντας τις διαφραγματικές αναπνοές, διοχετεύουμε τον αέρα που εισπνέουμε στην κοιλιά αντί για το στήθος. Με τον τρόπο αυτό χρησιμοποιείται το διάφραγμα, ένας μυς που χωρίζει τον θώρακα απο την κοιλιά. Ο μυς αυτός επιτρέπει τη μεταφορά του αέρα μέχρι το κατώτατο αναπνευστικό, με αποτέλεσμα να γίνεται πολύ καλύτερη οξυγόνωση του οργανισμού.

Τεχνική διαφραγματικών αναπνοών

Καθίστε αναπαυτικά, κατά προτίμηση σε κάποιο ήσυχο μέρος. Κλείστε τα μάτια και πάρτε μια βαθειά και αργή αναπνοή απο τη μύτη. Θα πρέπει να νιώθετε τον αέρα να κατευθύνεται στο στομάχι. Εκπνέετε αργά απο το στόμα ή, αν προτιμάτε, απο τη μύτη. Δεν χρειάζεται να κάνετε διακοπές ή να κρατάτε την αναπνοή σας μεταξύ εισπνοής και εκπνοής.

Η άσκηση αυτή μπορεί να γίνεται για δύο έως πέντε λεπτά κάθε φορά που νιώθετε άγχος. Μπορείτε αν θέλετε να την κάνετε και σε καθημερινή βάση, για 15-20 λεπτά κάθε φορά, για γενικότερη αντιμετώπιση του άγχους.

Lachesis

Το ομοιοπαθητικό φάρμακο Lachesis μπορεί να περιορίσει τις εξάψεις και την έντονη εφίδρωση. Το φάρμακο αυτό μπορεί να ανακουφίσει και απο άλλα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, όπως ευερεθιστότητα, διαταραχές μνήμης και κεφαλαλγία.

Αποφυγή καφέ και αλκοόλ

Θα είναι καλό να περιορίσετε οσο το δυνατόν περισσότερο την κατανάλωση καφέ, ιδιαίτερα αν έχετε τάση για εξάψεις. Η καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει ή να εντείνει τις εξάψεις που συχνά συνοδεύουν μια περίοδο εμμηνόπαυσης.

Επίσης, σημαντικό είναι το να αποφεύγετε την κατανάλωση αλκοόλ, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα όπως οι εξάψεις, οι ημικρανίες και η εφίδρωση κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Γιόγκα, βελονισμός

Σύμφωνα με την Mayo Clinic, δεν έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητα των φυτοοιστρογόνων και των συμπληρωμάτων Kava, DHEA, Dong Quai, Black Kohosh για την αντιμετώπιση των διαφόρων εμμηνοπαυσιακών συμπτωμάτων. Το τελευταίο ενδέχεται να είναι επιβλαβές για το συκώτι, σύμφωνα με την κλινική Μayo.

Αντίθετα η γιόγκα με τις ασκήσεις και τις βαθειές αναπνοές, καθώς και ο βελονισμός, δείχνουν να έχουν αποτελεσματικότητα ως προς την αντιμετώπιση των εξάψεων της εμμηνόπαυσης.