Δυσκοιλιότητα: Φυσικοί τρόποι καταπολέμησης

Αντιμετώπιση με τις κατάλληλες τροφές και άλλες εναλλακτικές λύσεις

Τελευταία ενημέρωση: 24/9/2016

Μήλα σε καλάθι και γυναίκα που χαμογελά κρατώντας μήλο
Τα μήλα βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας όταν καταναλώνονται μαζί με τη φλούδα

Βότανα

Βασιλικός

Ο βασιλικός είναι αποτελεσματικός ενάντια σε παθήσεις του γαστρεντερικού συστήματος και στη δυσκοιλιότητα, χάρη στα φλαβονοειδή συστατικά και τα αιθέρια έλαια που περιέχει. Επιπλέον, τα φύλλα του βασιλικού έχουν αντιβακτηριδιακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Μπορείτε να κόψετε σε μικρά κομμάτια μερικά φύλλα βασιλικού τα οποία στη συνέχεια θα σιγοβράσετε σε ένα φλυτζάνι νερό για περίπου 15 λεπτά. Το ρόφημα αυτό θα πρέπει να καταναλώνεται ζεστό, κατά προτίμηση μια φορά την ημέρα. Εναλλακτικά, μπορείτε να καταναλώσετε μερικά φρέσκα φύλλα μαζί με λίγο λάδι ή με ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι, με τη βοήθεια ενός ποτηριού με χλιαρό νερό.

Μετά απο ένα μήνα λήψης, θα είναι καλό να ακολουθεί διάλειμμα μίας εβδομάδας.

Σέννα

Η σέννα (ή αλλιώς σιναμική) έχει ισχυρή καθαρτική δράση και χρησιμοποιείται συχνά για την αντιμετώπιση σοβαρών περιπτώσεων δυσκοιλιότητας.

Προτιμήστε το έγχυμα απο φύλλα σέννας, καθώς αυτά έχουν πιο ισχυρή δράση απο τον καρπό. Η σέννα θα είναι καλό να συνδυάζεται με κάποιο αρωματικό βότανο όπως το τζίντζερ, το οποίο και θα χαλαρώσει τους μυς των εντέρων, προστατεύοντας έτσι απο πιθανές ενοχλήσεις που θα μπορούσε να προκαλέσει η δράση της σέννας.

Άλλα βότανα

Διοσκορέα: Βοηθά την χολή και καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα.

Μολόχα: Το αφέψημά της, με προσθήκη μιας κουταλιάς του γλυκού μέλι, μειώνει τον ερεθισμό των εντέρων και συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Γαϊδουράγκαθο: Βοηθά το συκώτι, την χολή και αντιμετωπίζει τη δυσκοιλιότητα.

Μάραθο: Χαλαρώνει τους μύες της πεπτικής οδού και καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα. Θα είναι καλό να χρησιμοποιείται σε μικρές δόσεις , γιατί η υπερβολική χρήση του μπορεί να υπερδιεγείρει το νευρικό σύστημα.

Βασιλικός: Ενεργεί σπασμολυτικά στο στομάχι καταπολεμώντας τη γαστρίτιδα, τις εντερικές διαταραχές και τη δυσκοιλιότητα.

Διατροφή

Μέλι

Το μέλι είναι γνωστό για την ήπια υπακτική δράση του. Περιέχει μεταλλικά στοιχεία και ένζυμα τα οποία έχουν ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση στο πεπτικό σύστημα.

Συνιστάται η κατανάλωση ενος ποτηριού ζεστό νερό στο οποίο έχετε διαλύσει μια κουταλιά του γλυκού μέλι, πριν το πρωινό. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, κατά προτίμηση 30 λεπτά πριν απο κάθε γεύμα, μπορείτε αν θέλετε να πίνετε κάποιο ρόφημα ή νερό, στο οποίο θα έχετε διαλύσει μια κουταλιά σούπας μέλι.

Ελαιόλαδο

Το ελαιόλαδο λειτουργεί σαν φυσικό καθαρτικό καθώς έχει ελαφριά υπακτική δράση, γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα χρήσιμο σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας. Συνιστάται η λήψη μιας κουταλιάς της σούπας, πρωί και βράδυ.

Μηλόξυδο

Το μηλόξυδο λειτουργεί σαν φυσικό καθαρτικό, ενισχύοντας την κινητικότητα του εντέρου. Περιέχει πηκτίνη, μια υδατοδιαλυτή φυτική ινα που ομαλοποιεί τα επίπεδα οξέων στο στομάχι μας βελτιώνοντας έτσι την πέψη και συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δύο κουταλιές σούπας μηλόξυδου σε ένα φλυτζάνι χλιαρό νερό, και να το καταναλώνετε δύο φορές τη μέρα.

Μήλα

Τα μήλα χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας αλλά και της διάρροιας. Συγκεκριμένα, τα ωμά μήλα που καταναλώνονται μαζί με τη φλούδα βοηθούν σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας, ενώ αντίθετα τα βρασμένα ή ψητά μήλα που καταναλώνονται χωρίς τη φλούδα ενδείκνυνται για περιπτώσεις διάρροιας. Αυτό συμβαίνει επειδή με τον βρασμό των μήλων επιτυγχάνουμε το να μαλακώσει η κυτταρίνη και να αυξηθεί ο όγκος των κοπράνων.

Μπανάνες

Οι μπανάνες αποτελούν ένα φρούτο που επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας αλλά και διάρροιας. Οι άγουρες μπανάνες μπορούν να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα, ενώ αντίθετα οι ώριμες μπανάνες ανακουφίζουν απο τη δυσκοιλιότητα. Αυτό συμβαίνει επειδή οι άγουρες μπανάνες περιέχουν μεγάλες ποσότητες αμύλου, το οποίο δυσκολεύεται να χωνέψει ο οργανισμός. Οι ώριμες μπανάνες όμως είναι πλούσιες σε διαλυτές φυτικές ίνες οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας.

Καρότα

Τα καρότα αποτελούν μια σημαντική πηγή αδιάλυτων φυτικών ινών, οι οποίες είναι πολύ σημαντικές για την υγεία του εντέρου. Έχει υποστηριχθεί οτι βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας όταν είναι ωμά, ενώ αντίθετα μπορούν να εντείνουν τα προβλήματα δυσκοιλιότητας όταν έχουν μαγειρευτεί.

Ακτινίδια

Το ακτινίδιο είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και ενισχύει την διαδικασία της πέψης και την ομαλή λειτουργία του εντέρου. Επιπλέον, μπορεί να έχει μια ήπια καθαρτική επίδραση. Συνιστάται η τακτική κατανάλωσή του, ιδιαίτερα το πρωί πριν το πρωινό.

Φυτικές ίνες

Είναι σημαντικό να αυξήσουμε την πρόσληψη φυτικών ινών, των οποίων η δράση είναι ιδιαίτερα σημαντική για την κινητικότητα του εντέρου. Οι φυτικές ίνες έχουν την ιδιότητα να αυξάνουν τον όγκο των κοπράνων ενώ παράλληλα διεγείρουν την κινητικότητα του γαστρεντερικού.

Αποξηραμένα φρούτα

Τα αποξηραμένα δαμάσκηνα έχουν ιδιαίτερα ισχυρή δράση διαρκείας ενάντια στη δυσκοιλιότητα. Συγκεκριμένα, περιέχουν τις ουσίες σορβιτόλη και η διϋδροφαινιλιζατίνη, οι οποίες έχουν ισχυρές καθαρτικές ιδιότητες. Άλλα φρούτα που μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας είναι τα σύκα και τα βερίκοκα.

Συνιστάται το να μουσκεύονται το βράδυ σε λίγο νερό και να να καταναλώνονται μαζί με το νερό το πρωί.

Φυσικά συμπληρώματα

Πεπτικά ένζυμα

Τα πεπτικά ένζυμα βοηθούν στην πάθηση αυτή. Τα πεπτικά ένζυμα παράγονται απο τον οργανισμό μας, για ενίσχυση της διαδικασίας της πέψης. Είναι όμως σημαντικό να γίνεται παράλληλα και πρόσληψη των ενζύμων αυτών απο τις τροφές, ιδιαίτερα καθώς μεγαλώνουμε οπότε και η παραγωγή τους μειώνεται σημαντικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως αυτή της δυσκοιλιότητας, τα ένζυμα αυτά θα είναι καλό να ληφθούν και απο σχετικά συμπληρώματα διατροφής.

Η πρόσληψη των ενζύμων αυτών μπορεί να γίνει απο ωμά φρούτα και λαχανικά, ιδιαίτερα απο την παπάγια και τον ανανά. Περιέχονται επίσης στα φυτρωμένα φασόλια και τους σπόρους, καθώς και σε τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση όπως το γιαούρτι.

Μαστίχα Χίου

Η μαστίχα Χίου συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία του πεπτικού και γαστρεντερικού συστήματος και ενισχύει τη διαδικασία πέψης. Συνιστάται η κατανάλωσή της σαν αφέψημα. Εναλλακτικά, μπορούμε να τη διαλύσουμε σε νερό αφού πρώτα την αλέσουμε.

Ανθρακούχο Νερό

Το ανθρακούχο νερό θεωρούνταν ανέκαθεν ευεργετικό για τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, κάτι που πλέον έχει αποδειχτεί και επιστημονικά. Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου Federico II της Νάπολης της Ιταλίας, το ανθρακούχο νερό μπορεί να βελτιώσει ορισμένες γαστρεντερικές λειτουργίες και ιδιαίτερα τα συμπτώματα των ασθενών με δυσκοιλιότητα και δυσπεψία. Δεν έχει διευκρινιστεί το κατά πόσο οι ευεργετικές αυτές ιδιότητες οφείλονται στο ανθρακικό ή στα μεταλλικά στοιχεία που περιέχονται σε αυτό.

Γενικές συμβουλές

Λουτρά Sitz

Τα λουτρά Sitz είναι αποτελεσματικά ενάντια στη δυσκοιλιότητα, γιατί έχουν την ιδιότητα να απαλύνουν τον σφιγκτήρα του ορθού.

Μουλιάζουμε την περιοχή του ορθού σε ζεστό (όχι όμως καυτό) νερό για περίπου 10 - 15 λεπτά κάθε φορά, αρκετές φορές την ημέρα. Η θερμότητα που εφαρμόζεται τοπικά αυξάνει τη ροή αίματος στην περιοχή.

Εναλλακτικά, μπορούμε να κάνουμε εναλλαγές ζεστού και κρύου νερού, με αναλογία τρία λεπτά προς ένα λεπτό.

Μασάζ

Οι μαλάξεις στην κοιλιά συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του εντέρου. Μπορούμε να τρίψουμε τις παλάμες μας μεταξύ τους για να τις ζεστάνουμε, και στη συνέχεια να κάνουμε 10-15 δεξιόστροφες κυκλικές κινήσεις στην κοιλιά, γύρω από τον αφαλό, πιέζοντας κατά διαστήματα πιo έντονα τα δάχτυλά μας πάνω στην κοιλιά. Αυτό θα βοηθήσει στην κινητικότητα του εντέρου.

Αποφυγή επιβαρυντικών τροφών

Θα είναι καλό να είμαστε προσεκτικοί στην κατανάλωση των παρακάτω τροφών:

Άσπρο αλεύρι και προϊόντα που προέρχονται απο αυτό: Τα προϊόντα αυτά στερούνται των ινών που περιέχονται στα αντίστοιχα προϊόντα ολικής άλεσης, και οι οποίες προσθέτουν όγκο και υγρασία στα κόπρανα με αποτέλεσμα να διευκολύνουν την αποβολή τους απο το σώμα.

Απλοί υδατάνθρακες: Θα είναι καλό να περιορίσετε την κατανάλωση τροφίμων με απλούς υδατάνθρακες, όπως η ζάχαρη, τα λευκά ζυμαρικά ή το λευκό ρύζι.

Πατάτες: Αποτελούν ισχυρή πηγή αμύλου, το οποίο εντείνει το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας.

Αποφλοιωμένο ρύζι: Η επεξεργασία του ρυζιού έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια ινών, ενώ αντίθετα υπάρχει μεγάλη περιεκτικότητα σε άμυλο. Προτιμήστε το μη επεξεργασμένο ρύζι βιολογικής καλλιέργειας.

Τσάι: Θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο, καθώς περιέχει την ένωση της θεοφυλλίνης η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση των κοπράνων στη γαστρεντερική οδό και, επομένως, δυσκοιλιότητα. Επιπλέον, το τσάι που περιέχει καφεΐνη είναι διουρητικό, με αποτέλεσμα να απομακρύνει υγρό απο τα κόπρανα, καθιστώντας πιο δύσκολη την αποβολή τους απο τον οργανισμό.

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Τα γαλακτοκομικά μπορούν να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα, ειδικά αν έχετε δυσανεξία στη λακτόζη. Αν παρατηρείτε οτι μικρές ποσότητες γαλακτοκομικών σας προκαλούν δυσκοιλιότητα, θα είναι καλό να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Καφές: Είναι γεγονός οτι η καφεΐνη που περιέχεται στον καφέ μπορεί να τονώσει τους μυς του πεπτικού συστήματος, συμβάλλοντας στην κινητικότητα του εντέρου. Ο καφές όμως είναι παράλληλα και διουρητικός, με αποτέλεσμα να απομακρύνει το υγρό απο τα κόπρανα δυσχεραίνοντας έτσι την αποβολή τους απο τον οργανισμό. Άλλα διουρητικά είναι το αλκοόλ και άλλες πηγές καφεΐνης, όπως το τσάι ή τα αναψυκτικά τύπου κόλα.

Ζωϊκά λίπη: Θα πρέπει επίσης να αποφεύγετε τη μεγάλη κατανάλωση ζωϊκών λιπών (όπως τα αυγά, τα γαλακτοκομικά ή το κρέας). Οι τροφές αυτές περιορίζουν την κινητικότητα του εντέρου.

Άσκηση

Η τακτική σωματική άσκηση μπορεί να προσφέρει σημαντική ανακούφιση απο τη δυσκοιλιότητα. Προτιμήστε την ήπια αεροβική άσκηση, όπως περπάτημα ή τρέξιμο, η οποία και ενισχύει την κινητικότητα του εντέρου.

Σε περιπτώσεις καθιστικής ζωής, οι τακτικές κοιλιακές ασκήσεις μπορούν να περιορίσουν το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας. Όταν η ροή της χολής παρεμποδίζεται από κάποια συμφόρηση στην χοληδόχο κύστη, το αποτέλεσμα είναι τα σκληρά κόπρανα τα οποία και αποβάλλονται πιο δύσκολα.

Βοηθούν επίσης οι γυμναστικές ασκήσεις με αναπηδήσεις. Κίνηση, πρωϊνή γυμναστική, περίπατος με βαθειές αναπνοές μετά από ένα ποτήρι νερό που πίνουμε νηστικοί.

Το ξέρατε ότι...

Η δυσκοιλιότητα μπορεί να έχει ψυχολογικά αίτια, όπως στρες, κατάθλιψη ή καταπιεσμένη επιθυμία αφόδευσης. Συχνά σχετίζεται και με προβλήματα των οποίων η εμφάνιση μπορεί να συνδέεται με ψυχολογικούς παράγοντες, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε τα αίτια που την προκαλούν.

Τα ξινά γαλακτοκομικά βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου και καταπολεμούν τη δυσκοιλιοτητα

Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εντέρου. Συνιστάται να καταναλώνονται 6-8 ποτήρια την ημέρα.