Σοκολάτα: Τι μας προσφέρει και τι να προσέχουμε

Ποια είναι τα οφέλη της σοκολάτας για τον οργανισμό μας και πως μπορούμε να την καταναλώνουμε χωρίς προβλήματα

Τελευταία ενημέρωση: 23/9/2016

Σοκολάτα και κομμάτια απο σοκολάτα, δίπλα σε σκόνη κακάο

Οφέλη σοκολάτας

Η σοκολάτα αποτελεί έναν απο τους μεγαλύτερους διατροφικούς πειρασμούς και όχι άδικα, αφού έχει την ιδιότητα να διεγείρει τα κέντρα ευχαρίστησης του εγκεφάλου δημιουργώντας αίσθημα ευφορίας. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στην ιδιότητά της να αυξάνει τα επίπεδα νευροδιαβιβαστών όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη, προκαλώντας παράλληλα την απελευθέρωση ενδορφινών στον εγκέφαλο.

Η ευεργετική επίδρασή της στον εγκέφαλο όμως δεν σταματά εδώ. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Appetite τον Μάιο, η τακτική κατανάλωση σοκολάτας συνδέεται στενά με καλύτερες επιδόσεις σε γνωστικές λειτουργίες που σχετίζονται με θέματα όπως η μνήμη, η αντίληψη και η σκέψη. Οι ερευνητές απέδωσαν το γεγονός αυτό στις φλαβανόλες, μια υποομάδα φλαβονοειδών που συναντάται μεταξύ άλλων στη σοκολάτα.

Τα φλαβονοειδή που περιέχονται στη σοκολάτα προσφέρουν όμως και μια σειρά απο σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό. Οι ουσίες αυτές συμβάλλουν στη μείωση του οξειδωτικού στρες, βελτιώνουν τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων αλλά και βοηθούν στη μείωση της χοληστερίνης, όπως έχει διαπιστωθεί σε πλήθος σχετικών ερευνών.

H κατανάλωση σοκολάτας μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων, όπως διαπιστώθηκε σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο BMJ (British Medical Journal) το 2011. Στα πλαίσια της μελέτης αυτής εξετάστηκαν τα αποτελέσματα επτά σχετικών ερευνών, στις οποίες συμμετείχαν συνολικά περισσότερα απο 100,000 άτομα. Διαπιστώθηκε οτι τα άτομα που κατανάλωναν την περισσότερη σοκολάτα, είχαν 37% μικρότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και 29% μικρότερο κίνδυνο εγκεφαλικού σε σύγκριση με αυτούς που κατανάλωναν τη λιγότερη.

Η κατανάλωσή της επιφέρει επίσης μέτρια μείωση της αρτηριακής πίεσης σε άτομα με υπέρταση ή προϋπέρταση, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο BMC Medicine το 2010.

Ευεργετική επίδραση παρουσιάζεται όμως και στο θέμα της χοληστερίνης, καθώς η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας ή προϊόντων κακάο για διάστημα δύο έως δώδεκα εβδομάδων, μειώνει σε ένα βαθμό τη χοληστερίνη. Στο συμπέρασμα αυτό οδήγησε μελέτη του πανεπιστημίου Harvard, η οποία περιελάμβανε δέκα κλινικές έρευνες και δημοσιεύτηκε στο European Journal of Clinical Nutrition το 2011.

Εκτός απο τα φλαβονοειδή, η σοκολάτα περιέχει πολύτιμα στοιχεία όπως βιταμίνες, χαλκό, κατεχίνες αλλά και την τονωτική θεοβρωμίνη. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί οτι η θρεπτική αξία και τα οφέλη της σοκολάτας γάλακτος είναι περιορισμένα, για τον λόγο αυτό θα είναι καλό να προτιμάται η σοκολάτα υγείας και ιδιαίτερα όταν έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο. Μια ακόμα καλύτερη επιλογή είναι το να καταναλώνουμε κακάο, το οποίο δεν περιέχει το λίπος και τη ζάχαρη μιας σοκολάτας.

Προφυλάξεις

Τα άτομα όμως τα οποία έχουν έλλειψη ασβεστίου πρέπει να είναι προσεκτικά στην κατανάλωση σοκολάτας, γιατί περιέχει οξαλικό οξύ, το οποίο σύμφωνα με την κλινική Mayo μπορεί να αναστείλει την απορρόφηση ασβεστίου.

Όπως διαπιστώθηκε μετά απο μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Clinical Nutrition το 2008, οι μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες που κατανάλωναν μια ή περισσότερες μερίδες σοκολάτας την ημέρα, είχαν χαμηλότερη οστική πυκνότητα και μικρότερη δύναμη απο όσες κατανάλωναν λιγότερη ποσότητα ή καθόλου. Οι ερευνητές πιστεύουν οτι αυτό μπορεί να οφείλεται στο οξαλικό οξύ της σοκολάτας ή και στη ζάχαρη που περιέχει, η οποία μπορεί να αυξήσει την απέκκριση ασβεστίου απο τον οργανισμό.

Η λύση στο πρόβλημα αυτό όμως δεν είναι η κατάργηση της σοκολάτας, αλλά η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου σε συνδυασμό με βιταμίνη D η οποία ενισχύει την απορρόφησή του απο τον οργανισμό. Ευεργετική για τις περιπτώσεις αυτές είναι επίσης η άσκηση με βάρη.

Επίσης πρέπει να σημειωθεί, ότι η σοκολάτα ανήκει στις τροφές τις οποίες πρέπει να αποφεύγουν όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα χολής.