Αδυνάτισμα: Φυσικά βοηθήματα για απώλεια βάρους

Η διατροφή, τα βότανα και οι άλλες φυσικές λύσεις που βοηθούν στο αδυνάτισμα

Τελευταία ενημέρωση: 14/8/2016

Φυτά χαμομηλιού γύρω απο φλυτζάνι με ρόφημα απο χαμομήλι
Το χαμομήλι αποτοξινώνει τον οργανισμό και βοηθά στο αδυνάτισμα

Διατροφή

Μηλόξυδο

Το μηλόξυδο εφοδιάζει τον οργανισμό με σίδηρο και βιταμίνες, ενώ παρουσιάζει και αντιοξειδωτική δράση. Επιπλέον, συμβάλλει και στο αδυνάτισμα.

Η καθημερινή πρωινή, ή μαζί με τα γεύματα, χρήση του βοηθά στο αδυνάτισμα και στη μείωση του δείκτη μάζας σώματος και του σωματικού λίπους.

Η κατανάλωσή του πριν το γεύμα βοηθά στη μείωση του σακχάρου του αίματος, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Functional Foods. Επιπλέον, σύμφωνα με σουηδική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Clinical Nutrition το 2005, το μηλόξυδο αυξάνει το αίσθημα κορεσμού, το οποίο όμως άλλοι ερευνητές απέδωσαν στην ήπια ναυτία που προκαλεί η κατανάλωσή του.

Σε ένα ποτήρι νερό ρίχνετε μια κουταλιά σούπας μηλόξυδο με 5% οξικό οξύ, προσθέτοντας αν θέλετε και ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι. Μπορείτε να το καταναλώνετε καθημερινά, αλλά αν χρησιμοποιείτε φάρμακα για την καρδιά, τον διαβήτη ή διουρητικά, θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας πριν την χρήση του.

Τροφές χαμηλές σε θερμίδες αποτελούν οι σπαράγγια, κουνουπίδι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ, κολοκύθι, ντομάτα, πιπεριά, μαρούλι, λάχανο, λαχανάκια βρυξελλών, μπρόκολο, καρότο, αγγούρι, σπανάκι, μανιτάρια, μήλο, πεπόνι, παντζάρι κ.α.

Μέλι, λεμόνι και κανέλα

Το μέλι σε συνδυασμό με λεμόνι και κανέλα, αποτοξινώνει και βοηθά στο αδυνάτισμα.

Μέλι

Το μέλι περιέχει βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, ενώ έχει την ιδιότητα να ενεργοποιεί τον μεταβολισμό. Μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό υποκατάστατο της ζάχαρης για έλεγχο ή και μείωση του βάρους.

Το μέλι επηρεάζει σε μικρότερο βαθμό το σάκχαρο του αίματος απο την ζάχαρη, όπως διαπιστώθηκε σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of the American College of Nutrition το 2010. Με τον τρόπο αυτό συμβάλλει στον έλεγχο της όρεξης, αφού οι απότομες διακυμάνσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν αίσθημα πείνας.

Επιπλέον, η κατανάλωσή του οδηγεί σε μικρή μείωση του βάρους και του σωματικού λίπους, σύμφωνα με έρευνα του 2008 που δημοσιεύτηκε στο Scientific World Journal.

Λεμόνι

Το λεμόνι εμποδίζει την αύξηση βάρους και τη συσσώρευση λίπους στο σώμα, λόγω των πολυφαινολών που περιέχει. Στο συμπέρασμα αυτό οδήγησε έρευνα που διενεργήθηκε σε ποντίκια, η οποία δημοσιεύτηκε στο Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition το 2008.

Επιπλέον, το φρούτο αυτό είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, η οποία συμβάλλει στην καύση του λίπους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Journal of the American College of Nutrition το 2005, τα άτομα με επαρκείς ποσότητες βιταμίνης C στον οργανισμό οξειδώνουν 30% περισσότερο λίπος κατά τη διάρκεια μιας μέτριας άσκησης απο ότι τα άτομα που έχουν ανεπάρκεια της βιταμίνης αυτής.

Κανέλα

Η κανέλα βοηθά στο αδυνάτισμα ενεργοποιώντας τον μεταβολισμό και ρυθμίζοντας τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένη αποθήκευση λίπους στο σώμα.

Άτομα που ακολουθούν αγωγή για τον διαβήτη, θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους πριν την χρήση της. Επιπλέον, η κανέλα Cassia θα πρέπει να αποφεύγεται απο άτομα που έχουν ηπατική νόσο.

Συνταγή

Μπορείτε να αναμείξετε 1 κουταλάκι του γλυκού μέλι, λίγο χυμό λεμονιού και λίγη κανέλα, σε ένα φλυτζάνι χλιαρό νερό. Συνιστάται η κατανάλωσή του πριν το πρωινό.

Για αποφυγή της διάβρωσης του σμάλτου των δοντιών, ροφήματα όπως το διάλυμα μηλόξυδου ή ο χυμός λεμονιού θα πρέπει να καταναλώνονται με καλαμάκι

Πιπέρι καγιέν

Το πιπέρι καγιέν βοηθά στο αδυνάτισμα, περιορίζοντας την όρεξη και αυξάνοντας την καύση των θερμίδων.

Η καψαϊκίνη που αποτελεί δραστική ουσία του πιπεριού καγιέν, συμβάλλει στον έλεγχο της όρεξης και ιδιαίτερα για λιπαρές, αλμυρές και γλυκές τροφές. H ουσία αυτή βοηθά επίσης στην αύξηση των καύσεων των θερμίδων μετά απο ένα γεύμα. Στα συμπεράσματα αυτά οδηγήθηκαν ερευνητές του πανεπιστημίου Purdue στην Ιντιάνα των ΗΠΑ, μετά απο σχετική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Physiology & Behavior το 2011.

Η συγκεκριμένη λύση θα πρέπει να χρησιμοποιείται περιστασιακά καθώς, όπως πρόσθεσαν οι ερευνητές, η αποτελεσματικότητα του πιπεριού καγιέν είναι μεγαλύτερη στα άτομα που δεν χρησιμοποιούν συχνά το μπαχαρικό αυτό. Η υπερβολική κατανάλωσή του θα πρέπει να αποφεύγεται όμως και γιατί μπορεί να ερεθίσει τα νεφρά και το γαστρεντερικό, ενώ η μακροχρόνια χρήση του έχει συνδεθεί με περιπτώσεις καρκίνου του οισοφάγου.

Ντομάτα

Η κατανάλωση ντομάτας βοηθά στον έλεγχο και την απώλεια βάρους, καθώς και στον περιορισμό του κοιλιακού πάχους.

Η ντομάτα είναι τροφή υψηλού όγκου, η οποία περιέχει μεγάλη ποσότητα νερού και χαμηλή ποσότητα θερμίδων. Με τον τρόπο αυτό χορταίνει χωρίς την πρόσληψη μεγάλων ποσοτήτων θερμίδων.

Άλλες τροφές υψηλού όγκου είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (όπως σπανάκι ή μαρούλι), το μπρόκολο, το κολοκύθι, τα σπαράγγια, οι πιπεριές, τα μήλα, τα πορτοκάλια, τα ακτινίδια, σταφύλια, γκρέιπφρουτ

Δαμάσκηνα

Τα δαμάσκηνα συμβάλλουν στην απώλεια βάρους.

Σύμφωνα με έρευνα του University of Liverpool, η κατανάλωση δαμάσκηνων στα πλαίσια μιας δίαιτας μπορεί να ενισχύσει την απώλεια βάρους. Οι ερευνητές διαπίστωσαν οτι τα αποξηραμένα δαμάσκηνα είναι ένας τρόπος περιορισμού της όρεξης, στον οποίο παρουσιάζει καλή ανεκτικότητα ο οργανισμός.

Τα δαμάσκηνα βοηθούν επίσης στην καλή λειτουργία του εντέρου και στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας.

Βότανα

Χαμομήλι

Το χαμομήλι αποτοξινώνει τον οργανισμό και βοηθά στο αδυνάτισμα.

Το βότανο αυτό διευκολύνει την πέψη όταν λαμβάνεται μετά τα γεύματα, σε ποσότητα ενός ποτηριού του κρασιού. Είναι όμως αποτελεσματικό και όταν λαμβάνεται πριν το γεύμα, όπως διαπιστώθηκε σε σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Nurse Practitioners το 2010. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, στην περίπτωση αυτή το χαμομήλι διεγείρει την παραγωγή των γαστρικών υγρών και ενισχύει τη διάσπαση του λίπους και της χοληστερόλης.

Είναι όμως σημαντικό να μη συνδυάζεται με ζάχαρη ή άλλα στοιχεία που προσθέτουν θερμίδες. Επιπλέον, θα πρέπει να αποφεύγονται οι υπερβολικά μεγάλες δόσεις και για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί μπορεί να προκαλέσουν ταχυπαλμία και νευρικότητα.

Το χαμομήλι συμβάλλει παράλληλα και στην αντιμετώπιση του άγχους και της αϋπνίας τα οποία έχουν επίσης συνδεθεί με την παχυσαρκία

Κουρκουμάς

Ο κουρκουμάς μπορεί να βοηθήσει στο αδυνάτισμα. Ενισχύει την απώλεια βάρους, τον περιορισμό σωματικού λίπους και τη μείωση του δείκτη μάζας σώματος, σύμφωνα με μελέτη του 2015 που δημοσιεύτηκε στο European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Οι ερευνητές κατέληξαν οτι μια βιοδιαθέσιμη μορφή της κουρκουμίνης μπορεί να επηρεάσει θετικά τη διαχείριση βάρους σε υπέρβαρα άτομα. Τη βιοδιαθεσιμότητα του κουρκουμά ενισχύει σημαντικά ο συνδυασμός του με μαύρο πιπέρι.

Ο κουρκουμάς συμβάλλει επίσης στον περιορισμό του υψηλού σακχάρου του αίματος και της χοληστερόλης, όπως αναφέρεται σε μελέτη του 2011 που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Nutrition.

Τζίνσενγκ

Το τζίνσενγκ χρησιμοποείται στην κινεζική ιατρική ως αποτελεσματικό μέσο αδυνατίσματος γιατί δίνει ενέργεια και ενισχύει τον μεταβολισμό.

Το American Ginseng σταθεροποιεί τα επίπεδα του σακχάρου και βοηθά στην καλύτερη χρησιμοποίηση του οξυγόνου, συμβάλλοντας στο αδυνάτισμα. Γενικά όμως το Ginseng συμβάλλει στην απώλεια βάρους, σύμφωνα με μικρής κλίμακας έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Ginseng Research το 2014.

Άλλα βότανα που βοηθούν στο αδυνάτισμα είναι τα χαμομήλι, λουίζα, μάραθο, σέλινο, τσουκνίδα και ταραξάκο

Kelp

Τα φύκια Kelp διεγείρουν τον μεταβολισμό, τονώνουν τον θυρεοειδή και αυξάνουν τις καύσεις. Αποτελούν πλούσια πηγή βιταμινών, μεταλλικών στοιχείων και ιχνοστοιχείων. Κυρίως όμως, περιέχουν την ουσία φουκοξανθίνη, η οποία μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους και τον περιορισμό του σωματικού λίπους.

Η φουκοξανθίνη μπορεί να συνδυαστεί με σπορέλαιο ροδιού για ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς της. Σε σχετική έρευνα που διενεργήθηκε, τα αποτελέσματα της οποίας περιλαμβάνονται σε μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2010 στο Diabetes, Obesity and Metabolism, παχύσαρκες γυναίκες ωφελήθηκαν σημαντικά απο την χρήση των στοιχείων αυτών. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα οτι τα φύκια kelp είναι ένα πολλά υποσχόμενο βοήθημα για την απώλεια βάρους.

Είναι σημαντικό να αποφεύγεται η μακροχρόνια χρήση των Kelp, καθώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Επίσης, αν έχετε προβλήματα με το θυρεοειδή θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας πριν την χρήση τους, και ιδιαίτερα σε περιπτώσεις υπερθυρεοειδισμού.

Τα Kelp συμβάλλουν επίσης στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης

Βιταμίνες

Βιταμίνη Β6

Η βιταμίνη Β6 βοηθά στην καύση του σωματικού λίπους και συ μμετέχει ως συνένζυμο στον μεταβολισμό των λιπών, των υδατανθράκων και των πρωτεϊνών.

Επιπλέον, βοηθά στην καλή λειτουργία της πέψης επειδή είναι απαραίτητη για την παραγωγή του υδροχλωρικού οξέος.

Τροφές που την περιέχουν είναι οι συκώτι, πουλερικά και θαλασσινά (τόνος, σολομός, ρέγγα), πράσινα φυλλώδη λαχανικά (όπως το σπανάκι), πατάτες, μπανάνες, εμπλουτισμένα δημητριακά, ξηρoί καρποί (φουντούκια, ηλιόσποροι, φυστίκια, κάσιους), μαγιά μπύρας κ.α.

Γενικές συμβουλές

Αργό μάσημα της τροφής

Το αργό μάσημα της τροφής βοηθά στο αδυνάτισμα. Συνδέεται με χαμηλά επίπεδα της ορμόνης της όρεξης γρελίνης, αλλά και με υψηλά επίπεδα της ορμόνης χολοκυστοκινίνης που σχετίζεται με τον περιορισμό της όρεξης. Επίσης, διασφαλίζει την κατανάλωση μικρότερης ποσότητας τροφής μέχρι το αίσθημα πληρότητας, ενώ βοηθά παράλληλα και την πέψη.

Σταθερό πρόγραμμα διατροφής

Η κατανάλωση πολλών μικρών γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας, δε βοηθά στην απώλεια βάρους όπως υποστηρίζεται. Μπορεί ακόμα και να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα απο τα επιθυμητά καθώς, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο ερευνητικό περιοδικό Obesity το 2013, η κατανάλωση έξι μικρών γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να αυξήσει την πείνα και την επιθυμία κατανάλωσης φαγητού.
Τα όποια πιθανά οφέλη των πολλών μικρών γευμάτων, αν υπάρχουν καθόλου, έχουν μικρή πρακτική σημασία, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα ανάλυσης 15 σχετικών ερευνών, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Nutrition Reviews το 2015. Οι ερευνητές υποστήριξαν οτι έχει σαφώς μεγαλύτερη αξία το να τηρείται το πρόγραμμα διατροφής που ακολουθεί κάποιος, επομένως ο αριθμός των γευμάτων που καταναλώνεται σε καθημερινή βάση πρέπει να είναι καθαρά θέμα προσωπικής επιλογής.

Επαρκής ύπνος και περιορισμός στρες

Στην παχυσαρκία συμβάλλει επίσης το στρες και η έλλειψη ύπνου. Μάλιστα, η έλλειψη ύπνου επηρεάζει ορμόνες που ελέγχουν το αίσθημα της πείνας, όπως η γρελίνη, και έχει αρνητική επίδραση στη λειτουργία του μεταβολισμού. Σημαντικό είναι επίσης να αντιμετωπίζονται περιπτώσεις κατάθλιψης, η οποία συνδέεται στενά με την παχυσαρκία σύμφωνα με το εθνικό ινστιτούτο δημόσιας υγείας των ΗΠΑ Centers for Disease Control and Prevention.