Αδυνάτισμα: Η δίαιτα που αλλάζει τα δεδομένα

Γιατί οι δίαιτες απώλειας βάρους είναι αναποτελεσματικές σύμφωνα με τους ερευνητές, και ποια δίαιτα κάνει τη διαφορά

Τελευταία ενημέρωση: 11/9/2016

Φρούτα, λαχανικά και βάρη γυμναστικής ανάμεσα σε μεζούρα μέτρησης

Γιατί οι δίαιτες είναι αναποτελεσματικές

Η διαδικασία μείωσης του βάρους ταυτίζεται συχνά με το αίσθημα στέρησης, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις αποθαρρύνει σε βαθμό τέτοιο ωστε να οδηγεί τελικά στην παύση ή και οριστική διακοπή μιας δίαιτας. Ακόμα όμως και όταν ένα πρόγραμμα δίαιτας ολοκληρώνεται με επιτυχία, δεν αποτρέπει την επαναπρόσληψη ή ακόμα και επιπλέον πρόσληψη κιλών στο διάστημα που ακολουθεί την περαίωσή του.

Αυτού του είδους οι αυξομειώσεις βάρους έχουν σημαντική επίδραση στην ψυχολογία του ατόμου, ενώ όταν είναι επαναλαμβανόμενες μπορούν ακόμα και να αυξήσουν τις πιθανότητες εμφάνισης προβλημάτων υγείας. Είναι πιθανό να επηρεάσουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, έχουν όμως συνδεθεί και με την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων, εγκεφαλικών και διαβήτη.

Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει μελέτη του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια των ΗΠΑ, στα πλαίσια της οποίας εξετάστηκαν τα αποτελέσματα 31 σχετικών ερευνών. Η μελέτη αυτή δημοσιεύτηκε στο American Psychologist το 2007.

Οι ειδικοί επισημαίνουν οτι οι περιστασιακές δίαιτες ελέγχου θερμίδων θα πρέπει να αντικατασταθούν απο μια ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με πρόγραμμα τακτικής άσκησης, συμβουλές που φαίνονται να είναι απόλυτα σύμφωνες με την κεντρική ιδέα της ογκομετρικής δίαιτας.

Πώς διαφέρει η ογκομετρική δίαιτα

Η ογκομετρική δίαιτα (volumetrics) αποτελεί έναν υγιεινό τρόπο ελέγχου και απώλειας βάρους, που μπορεί να εφαρμόζεται ακόμα και σε μόνιμη βάση χωρίς να προκαλείται αίσθημα στέρησης. Πρόκειται για μια δίαιτα που δημιουργήθηκε απο την επικεφαλής των διατροφικών επιστημών στο Pennsylvania State University των ΗΠΑ, Δρα. Barbara Rolls μετά απο δεκαετίες ερευνών της πάνω σε θέματα διατροφής.

Η δίαιτα αυτή περιλαμβάνει την υψηλή κατανάλωση των λεγόμενων τροφών υψηλού όγκου, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. Οι τροφές αυτές είναι χαμηλές σε θερμίδες αλλά υψηλές σε όγκο, χάρη στην περιεκτικότητά τους σε νερό και ίνες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργούν αίσθημα πληρότητας χωρίς να παχαίνουν.

Τροφές όπως οι χαμηλών λιπαρών σούπες και σαλάτες αποτελούν μια πολύ καλή επιλογή για ορεκτικό, καθώς περιορίζουν σημαντικά την όρεξη χωρίς να παχαίνουν

Επιτρέπει επίσης την κατανάλωση λογικών ποσοτήτων απο άπαχο κρέας και ψάρι, τροφές ολικής άλεσης, γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά ή χωρίς λιπαρά, καθώς και όσπρια. Αντίθετα, είναι σημαντικό να περιορίζεται ή ακόμα και να αποφεύγεται η κατανάλωση υψηλών σε λιπαρά τροφών, γλυκών, τηγανητών, κράκερς κ.α.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορείτε να τρώτε τρία γεύματα, δύο σνακ και ένα επιδόρπιο. Η δίαιτα αυτή είναι αρκετά ευέλικτη ωστε να σας επιτρέπει να έχετε αρκετή ποικιλία στα γεύματά σας αλλά και να τα προσαρμόζετε σε ένα μεγάλο βαθμό στις προτιμήσεις σας. Θα είναι όμως καλό να ελέγχετε τη διατροφική αξία των τροφών που καταναλώνετε για να διασφαλίζετε την πρόσληψη όλων των θρεπτικών στοιχείων που χρειάζεστε σε καθημερινή βάση.

Για καλύτερα αποτελέσματα, το πρόγραμμα διατροφής της ογκομετρικής δίαιτας μπορεί να συνοδεύεται απο μισή με μια ώρα άσκησης την ημέρα. Η Δρ. Rolls συνιστά επίσης να καταγράφουμε σε καθημερινή βάση τη διατροφή αλλά και τις ασκήσεις που κάνουμε, για να παρακολουθούμε την πορεία μας αλλά και να εντοπίσουμε πιο εύκολα τυχόν σημεία στα οποία πρέπει να προσπαθήσουμε περισσότερο.